Brev:
Rytme, MME og mad - 3 mdr.
22. marts 2019
Alder:
3 mdr.
Rytme, MME og mad - 3 mdr.
Kære Helen.
Tak for dit svar sidst :)
Jeg har nu lidt spørgsmål til, hvordan vi bedst muligt fremadrettet får opbygget en god dags- og natterytme. Her tænker jeg også, hvordan vi undgår "dårlige vaner" fremadrettet. Dertil også lidt spørgsmål vdr. MME og mad til baby.
Generel info: Generelt har vi en tilpas pige, der om dagen for det meste sover godt - i hvert fald formiddag (mellem 45 min. - 1 time) og til middag (mellem 2-3 timer - oftest 2,5 time). Dertil får hun også oftest en eftermiddagslur (mellem 30 min. - 1 time), men her er hun sværere at få til at sove. Eftermiddagslur og en lille aften-lur kan således godt foregå ved brystet, da jeg ellers ikke kan finde ud af, hvordan jeg skal få hende til at sove? Generelt tror jeg således, at hun trives - hun har dog været lidt urolig de sidste dage, men hun har også lige fået sin 3 mdr. vaccine.
Nå, her til mine spørgsmål:
1) Rytme.
Hvordan får vi bedst muligt opbygget en god dags- og natterytme? Tænker, at man ved denne alder godt kan begynde at styre det/træne det? Hun sover som sagt okay om dagen, men tidspunkterne ligger ikke fast - jeg kigger bare på hende, og kan se, hvornår hun er træt - fx sover hun om formiddagen alt ml. 08:30-9:30 og ved middagstid alt ml. 11-13. Er det fint nok, eller skal jeg forsøge at gå efter faste tidspunkter? Dertil ved jeg ikke, hvorfor hun er sværere at få til at sove eftermiddag/tidlig aften, og hvad jeg evt. kan gøre for at forbedre hendes søvn der. Kort sagt: Hvordan ser en optimal dagsrytme ud for en 3 måneder gammel baby?
2) Nattesøvn og natterutine.
Den lille går i seng på ret forskellige tidspunkter - igen, det er hvad jeg fornemmer. Vi giver nattøj på ved 19:45-20:00-tiden, og forsøger så at sidde og amme-hygge lidt foran fjernsynet (så jeg også kan få et lille "break" om aftenen). Så går vi ind i soveværelset mellem 20:30-21:00, hvor hun dier ved mit bryst (altid i liggende ammestilling) ... som oftest falder hun herved i søvn, hvorefter vi forsøger at få hende over i sin egen seng. Det er lidt forskelligt, hvor godt det lykkes. Vi forsøger at lægge hende lige når hun slipper brystet (eller når jeg lirker det ud), dvs. inden hun er i helt dyb søvn ... det lykkedes oftest, selvom det nogle gange kræver 2-3 af sådanne "omgange" (altså falde hen ved bryst for at blive lagt i egen seng) at få hende til at blive liggende.
Jeg synes dog at læse rundt omkring, at det er en dårlig vane, at hun falder i søvn hos mig, og først derefter kommer over i egen seng (særligt, at en sådan rutine kan blive problematisk senere hen, fordi hun så er afhængig af at falde i søvn ved mit bryst)? En af mine veninder kører det således, at hun ammer, lægger sin 5 mdr. baby i egen seng, synger en sang og går så ud af rummet ... så falder hun selv i søvn efter lidt tid (hvilket hun også gjorde tidligere). Det kan jeg bare slet ikke med min baby, men tænker, at hun stadig er for lille. Er det bedre sådan, og hvordan bygger jeg op til evt. at kunne noget lignende? Hvor længe er baby afhængig af brystet for at kunne falde i søvn, og er det "dumt" kontinuerligt at lade hende falde i søvn ved mit bryst? ...
...
Dertil, så er hun begyndt at vågne ofte - hvis hun falder i søvn 21:30, så vågner hun fx kl. 22:30 og 23:30, sover så en 2-3 timer, vågner op igen og tager 3 timer mere. Dvs. en ret afbrudt nat, særligt i starten, hvor hun vågner hver time - fx. kl. 22, 23 og 00). Hun var ellers i nogle uger begyndt at sove godt med kun en-to opvågninger fra 21-06, men, det er nu en saga blot. Jeg undrer mig bare over, hvor utrolig meget hun skifter i sin rytme og søvn. Siden hun var helt spæd, så har jeg ikke synes, at hun sover helt nok. Slet ikke om natten, hvor det ofte - samlet set - kun bliver til 8-9 timer.
Kort sagt: Hvad kan jeg/vi gøre for at skabe en så god natterutine som muligt, også ift., hvad der er "smart" fremadrettet? Vores rutine nu er: Hun vaskes/pusles om ved puslebord, får nattøj på, ligger lidt hos mig i stuen, ind i soveværelset, hvor hun får bryst imens jeg synger - også kommer hun over i sengen (så vågner hun, kommer over til brystet igen ... dette gentages et par gange eller tre, førend hun oftest falder i søvn for så at vågne en time senere).
3) MME/flaske
Amningen kører egentlig godt, og hun har aldrig fået andet end mit mælk. Jeg er dog grundet en meget hård og lang fødsel meget udfordret på underlivet, og er henvist til specialister på Skejby Hospital for at få hjælp. Jeg kan ikke gå mere end 20 min., kan ikke løfte noget eller bruge min krop. Det tærer meget på mig psykisk, og jeg kan kun lige formå at tage mig af min datter og ikke særlig meget mere. Dertil ammer jeg min datter en hel del, da jeg bare tror hun har brug for meget mælk og tryghed.
Jeg er dog ved at være der, hvor jeg tror en pause på flere timer (eller en sammenhængende nattesøvn en enkelt nat) vil være rigtig god for mig - eller i hvert fald muligheden for, at jeg kan føle mig tryg ved at være væk i måske 4-5 timer. Vi taler mere og mere om at forsøge med en flaske MME til den lille, bare for at se, om hun en sjælden gang imellem kan få en flaske. Jeg bliver nemlig nervøs/stresset, når jeg er væk, fordi den lille bliver sulten ret sporadisk.
Derfor: Vil det være okay på nuværende tidspunkt at forsøge med MME (med en flaske, der minder om brystet)? I så fald, hvor meget MME skal vi give hende? Hun er 3 mdr. og vejer nok ca. 7 kilo. Er der risiko for, at hun efter bare én flaske ikke gider mit bryst længere? Ellers, så tænker jeg også, om det er en mulighed at give hende en supplerende flaske til natten, så hun ikke så nemt vågner?
Men, jeg er ret forvirret over det. Jeg vil nødigt give hende flaske pga. mit egoistiske behov for at "få en pause", men jeg er som sagt meget udfordret på det fysiske (og derfor efterhånden også psykisk) og tror det vil kunne hjælpe mig, hvis Mama nogle dage/nætter kunne tage lidt over. Men, jeg er meget forvirret omkring, hvad der er det rigtige at gøre. Jeg vil helst ikke pumpe ud, da det er meget hårdt for mine brystvorter.
4) Mad
Hvornår er det okay at begynde på lidt mad? Hvordan skal det hænge sammen med amning/evt. MME.
Jeg tror vist, at det var det for nu - det blev vist også til en hel roman. Håber det er til at finde rundt i.
På forhånd mange tak for hjælpen.